fredag 23 september 2011

Glutenfria morotsfrallor

Idag har jag bakat bröd! Det är något man verkligen borde göra oftare, det är så mycket godare och betydligt billigare med... Vi bakade alltid bröd åt mig när jag var mindre, men nu är man inte lika kräsen längre utan nu äter jag brödet som går att köpa i affären. Men ibland så ger jag mig på att baka mitt egna bröd!
I alla fall, jag bakade morotsbröd idag och det blev verkligen gott :) Blir ca 15 bullar och allt som allt tar det väl två och en halv timme.

Du behöver:
50g jäst
2 ägg
50g smör
4dl mjölk
1msk fiberhusk
2st morötter
125g keso
3dl mjölmix
6dl grov mjölmix
2,5 tsk salt
2tsk malda brödkryddor
solrosfrön

Såhär gör du:
Riv morötterna fint och blanda med saltet. Smula jästen i en bunke. Smält smöret och mjölken till 37 grader och blanda ut med jästen, strö i fiberhusken och låt det stå och svälla i tio minuter. Blanda sen i keson, ett ägg, morötterna, mjölet och brödkryddorna. Använd degkrokarna till elvispen och arbeta degen i ca 5 minuter. Låt degen jäsa i 30  minuter under bakduk. Klicka sedan ut bullarna med hjälp av två skedar på en plåt. Jäs ytterligare i 30 minuter. strö sedan över solrosfröna och pensla bullarna med ägg. Grädda i ugnen i ca 15 minuter i 225 grader.





Ät nybakade tillsammans med ett glas kall mjölk! Mmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar