torsdag 6 oktober 2011

Glutenfri smulpaj med äpplen

När vi var på Maxi och handlade så stod en från personalen och bjöd på äppelpaj och det doftade så gott i hela butiken att jag var tvungen att köpa äpplen och göra en själv när jag kom hem! Snacka om att jag gick på det tricket ordentligt...
Smulpaj tycker jag är riktigt gott och kul att variera med olika bär och frukter i, och så ska det vara mycket smuldeg, det som är godast ;) Sen tycker jag det blir mycket bättre om man använder havre också än bara mjöl.

Du behöver:
3 äpplen
150 gram smör
1 dl socker
1,5 dl glutenfri mjölmix
4 dl havregryn (rent havre så klart)
1/2 msk vaniljsocker
Kanel

Såhär gör du:
Skiva äpplena och bred ut över en smord pajform och strö över kanel. Blanda ihop alla andra ingredienserna i en bunke, bäst blir det med fingrarna! Strö sen över smuldegen över äpplena, in ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.





Servera med vaniljsås!
 Jag tycker Milda vaniljvisp är godast, men den var slut...

2 kommentarer:

  1. Äppelsmulpaj är verkligen gott! Testa gärna den här nästa gång, Julia. Jag tror inte du blir besviken! Om du föredrar havreflingor kan du byta hirsflingorna mot det, men hoppa inte över den vita chokladen och pistaschnötterna! Ha en fin helg!
    http://kjerstismatochprat.blogspot.com/2011/09/appelsmulkaka-med-hirsflingor.html

    SvaraRadera