måndag 10 oktober 2011

Kyckling och svamprisotto

I fredags gav jag mig på att göra risotto för första gången! Vi har flera påsar med svamp i frysen som jag fått av min mamma så det passade perfekt. Många säger att det är så svårt att göra risotto men jag vet inte, visst det är inte bara att ställa in det i ugnen och vänta men jättesvårt var det inte tycker jag. Lyckades ändå rätt bra måste jag säga för att vara första gången! Bara det att min spis inte riktigt gör som jag vill, någon slags mellanvärme verkar inte finnas... Längtar tills jag får ett riktigt kök!

I alla fall... Här kommer receptet, för 2 personer:


Du behöver:
1,5 dl arborioris
1 halv gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl vitt vin
ca 5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl blandad svamp
1 dl riven parmesan
salt och peppar

Såhär gör du:
Koka upp vatten och buljong, det måste vara varmt för att inte riset ska sluta koka sen. Hacka löken och vitlöken fint och fräs i smör i en stekpanna. Häll i riset efter en stund och fräs tillsammans med löken. Häll sedan på vinet och lite av buljongen så att riskornen täcks. Rör om då och då. Häll sedan på lite av buljongen i taget, ca en deciliter, tills riset är klart. Stek under tiden svampen och ha sen i tillsammans med riset när det kokat klart, riv över parmesanosten och smaka av med salt och peppar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar